in blended learning, khan academy

Blended learning faciliteren

De laatste video’s van de online cursus van de Khan Academy gaan in op het kiezen van hardware, de benodigde infrastructuur en de inrichting van een ruimte voor blended learning. De informatie die hierover in de cursus gegeven wordt is summier. Sommige adviezen zijn te omschrijven als “open deuren”.

Voorbeelden van open deuren
Het zijn open deuren maar in de praktijk gaat het nog steeds vaak mis op deze punten:

  1. Het (draadloos) netwerk op school moet op orde zijn. Hoe groot de bandbreedte van het netwerk moet zijn, moet van te voren door experts goed worden berekend. Als dat niet op orde is, zorgt dit voor grote frustraties.
  2. De accu’s van de devices moeten een hele dag mee kunnen. Het opladen van de devices moet georganiseerd worden.
  3. Let op de totale kosten van de devices en niet alleen op de aankoopprijs. Sommige devices zijn duurder in onderhoud.

Hardware
Waar het in eerste instantie op neer komt is dat je bij het kiezen van hardware je gezond verstand moet gebruiken. Realiseer je dat de techniek continue in ontwikkeling is. En dus: dat ook de hardware steeds verandert.

Het type device en het aantal devices dat je in je school wilt hebben is uiteraard afhankelijk van het onderwijsmodel dat je hanteert voor blended learning (rotation, flex, a la carte, enriched virtual).  Eigenlijk heb je de keuze uit de volgende type devices:

  1. Desktop
  2. Laptop (waaronder ook de Chromebook)
  3. Tablet

In Amerika zijn de Google Chromebooks erg populair. Men spreekt van een trend!

Chromebooks
De kosten van Chromebooks zijn laag in vergelijking met de andere devices. De Chromebooks zijn gemakkelijk te managen in een blended learning omgeving. De opgeladen Chromebooks gaan een hele dag mee. Ze zijn gebruikersvriendelijk en wat misschien nog wel het belangrijkste is. Je werkt ermee in de cloud. Hierdoor kan een leerling tussentijds stoppen met een lesonderdeel en gewoon de draad later weer oppakken. Ook met een andere Chromebook of device. Twee aandachtspunten: het draadloos netwerk moet goed zijn én de software compatibel voor Chromebook.

Tablets, desktops en laptops
iPads zijn cool! Sowieso is lezen op een tablet lekker makkelijk. Zeker voor jonge kinderen zijn de tablets erg geschikt vanwege de mogelijkheid van swipen.

Er kleven ook nadelen aan de tablets. De (educatieve) applicaties op een tablet zijn vaak alleen geschikt voor een specifiek besturingssysteem (meestal Android of Apple) en niet voor beiden. De tablets hebben niet het voordeel van het werken in de cloud zoals de Chromebooks. De leerlingen zijn voor de voortgang dus meer afhankelijk van het device waar ze mee werken.

Voor oudere leerlingen is het gewenst om te werken met laptops of desktops. Zij moeten vaak meer tekst intypen en dat is toch echt niet zo handig op de tablets. Zij hebben gewoon een keyboard nodig. De combinatie tablet/keyboard maakt het device weer duurder en haalt het qua comfort nog niet bij de laptop of desktop.

 

Leeromgeving
Vier aspecten die je in de gaten moet houden bij de inrichting van een ruimte voor blended learning.

  1. Ga uit van datgene wat je bij je leerlingen wilt bereiken.

Vorm volgt de functie

Wil je ruimtes die uitdagen tot samenwerken? Moeten leerlingen individueel kunnen werken? Wordt er gewerkt in kleine groepjes?
2. Zorg voor grote, meer flexibele leerruimtes met daarbinnen de mogelijkheid voor het creëren van kleine ruimtes of hoeken.
3. Als je vastzit aan een bestaand schoolgebouw, gebruik dan de creativiteit om de ruimtes er toch anders uit te laten zien. Misschien een muur weghalen tussen twee klaslokalen. Hoeken maken, deuren open etc.
4.  Kies ook de meubels zorgvuldig uit (handig als tafels en stoelen verrijdbaar zijn, kasten waaruit leerlingen zelf gemakkelijk materialen kunnen pakken).
5.  Laat leerlingen helpen bij het inrichten van de omgeving.

 

Schrijf een reactie

Reactie