in blended learning, khan academy

Alles anders voor blended learning?

Henri Ford

Deze blog borduurt verder op de andere blogs van mij naar aanleiding van de online cursus van de Khan Academy over blended learning. 

Wat betekent het als je met je met je hele onderwijsorganisatie naar blended learning wil gaan? Wat betekent het als je meer gepersonaliseerd onderwijs wil geven?

Gaan we het na al die jaren eens anders doen?
Assumpties to questionBij de online cursus van blended learning vertellen mijn twee leraren heel overtuigend over het loslaten van een zestal oude veronderstellingen die we hebben over hoe onderwijs er uit moet zien. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Vinden we nog steeds dat we het zo goed doen of kan het ook anders? Zeker een uitdaging om over dit soort vragen met een onderwijsteam te praten. Zeker als ze van plan zijn om het op een andere boeg te gooien.

Een aantal voorbeelden van vragen die bij ons huidig onderwijs te stellen zijn:

  1. Schooljaar: Met welke jaarindeling bereiken de leerlingen de beste resultaten? Is het beter om korte vakanties in te plannen in plaats van een lange zomervakantie? Moet een jaarindeling voor alle leerlingen er hetzelfde uitzien?
  2. Schooldag: Met welke dagindeling bereiken de leerlingen de beste resultaten? Begint de ideale dag voor de leerlingen om 9 uur en eindigt die om drie uur? Sluit de dagindeling aan bij het thuisritme van leerlingen en ouders? Moet de dagindeling er voor iedere leerling hetzelfde uitzien? Op welk tijdstip van de dag leren leerlingen het beste?
  3. Dagprogramma: Hoe ziet een effectieve dagindeling voor de leerlingen eruit? Moeten alle leerlingen dezelfde hoeveelheid tijd besteden aan elk vak? Kunnen leerlingen met eigen schema’s werken?
  4. Klasgrootte: Wat is de ideale klasgrootte? Is er wel een ideale klasgrootte of kan dat wisselend zijn?
  5. Groepsindeling: Hoe wordt bepaald welke leerling aan welke content toe is? Hoe belangrijk is leeftijd of niveau bij de indeling van groepen? Kunnen groepen ook wisselend van samenstelling zijn? Welke soort indeling past bij welke leeractiviteiten?
  6. Personeel: Wat voor type leraren heb je nodig? Hoeveel heb je er nodig? Hoe moeten zij hun tijd gebruiken? Hoe zorg je ervoor dat de juiste leraar er op het juiste moment voor de leerling is?

 

 

Schrijf een reactie

Reactie